Headlines









































































Actuele Discussies

 

Abonneren

Abonneer je nu voor nieuwe artikelen op deze website!

Harvard studie bevestigt: Hoe meer Facebook, hoe eenzamer en slechter je je voelt

Bijna helft Amerikaanse tieners zegt ‘vrijwel constant online’ te zijn, slechts 1 op de 10 zit dagelijks maar korte tijd achter internet - ‘Eenzaamheid is een groeiende epidemie, generatie Z (18-22) is het eenzaamst’ – Kans op voortijdig overlijden door eenzaamheid 9 x hoger dan door luchtvervuiling

 
De jongere generaties ten voeten uit: enkel oog voor het scherm. (Afbeelding: Getty Images (5)).

Er groeit een social media generatie op die in veel opzichten totaal niet meer lijkt op de gemiddelde mens van pakweg 20, 30 jaar geleden. Eerdere onderzoeken wezen al uit dat zoiets wezenlijks als echte empathie amper meer een plek inneemt in het leven van de jongere generaties. Dat is het gevolg van het feit dat het bij social media vooral om jezelf draait (‘kijk mij eens leuk zijn en spannende dingen doen’), terwijl tegelijkertijd iedereen de misvatting koestert dat anderen daar werkelijk in geïnteresseerd zijn. De Harvard Business Review bevestigt op basis van een nieuwe studie dat hoe meer Facebook (en andere sociale media) mensen gebruiken, hoe eenzamer ze zijn, en hoe slechter ze zich voelen.

 

De gemiddelde Facebook gebruiker spendeert dagelijks bijna een uur op het social media platform. Het eerste wat veel smartphone gebruikers doen als ze wakker worden is hun social media checken, vaak nog voor ze uit bed stappen.

Contacten, maar ‘sociaal’?

Feit is dat velen van mening zijn dat dit soort sociale contacten vergelijkbaar zijn met echte face-to-face ontmoetingen en gesprekken. Van deze ‘ouderwetse’ interactie staat de gezondheid, noodzaak en behoefte al heel lang buiten kijf. Maar wat doet het nu echt met je als je iedere morgen vrijwel meteen op dat blauwe icoontje op je smartphone drukt?

Enkele eerdere onderzoeken bewezen daar al de nodige negatieve gevolgen van, zoals minder echte activiteiten buitenshuis, kluizenaarsgedrag vanwege het continu op schermen kijken, internet verslaving, en vooral een lager zelfbeeld, omdat er voortdurend vergelijkingen worden gemaakt met anderen die mooier, populairder, boeiender etc. (lijken te) zijn.

Facebook en social media doen je wel degelijk slechter voelen

Er zijn echter ook onderzoeken die uitwijzen dat social media de relaties in de ‘echte wereld’ juist bevorderen. Het Harvard / Gallup onderzoek richtte zich daarom op een grote groep van ruim 5200 volwassenen over een lange periode van twee jaar, waarbij een groot aantal verschillende gegevens werden bekeken, veel meer dan in de studies waarin social media juist positief naar voren komen.

Hieruit kwam naar voren dat het gebruik van Facebook mensen over het algemeen zich juist slechter doet voelen, vooral mentaal, maar ook fysiek. Er werd bewijs gevonden voor het verband tussen de mate van Facebook gebruik en de kans dat je je in de toekomst steeds minder goed gaat voelen. Opvallend was dat het daarbij niet uitmaakt wat je precies op Facebook doet. Het updaten van je eigen status of het liken van anderen heeft dus dezelfde negatieve impact.

Conclusie is dat vooral het voortdurend vergelijken met anderen grote gevolgen heeft voor ieders welzijn en welbevinden. De onderzoekers stellen dat het ronduit schadelijk is dat zovelen Facebook en andere social media zijn gaan zien als een echte vorm van sociaal contact. ‘Maar de resultaten laten zien dat de aard en kwaliteit van deze contacten geen vervanging zijn voor interacties in de echte wereld, die nodig zijn voor een gezond leven.’ (1)

Bijna 9 van de 10 tieners vaak tot constant online

Zorgwekkend is daarom dat het aantal tieners dat zegt ‘constant online’ te zijn, in slechts enkele jaren fors is toegenomen. In de VS steeg dat percentage in 3 jaar tijd van 24% naar 45%. Nog eens 44% zegt dagelijks regelmatig online te zijn, waardoor nog maar 11% ‘minder vaak’ (= een keer per dag of meerdere keren per week) op internet / social media zit.

Tony Fadell, oprichter van Nest en een van de bedenkers van de iPod en de iPhone, verklaarde zelfs dat hij ‘in het klamme zweet wakker wordt en denkt ‘wat hebben we de wereld aangedaan?’.’ Van miljoenen gezinnen zijn zowel ouders als kinderen namelijk verslaafd geraakt aan social media.

Jonge generatie volwassenen het eenzaamst

Uit een groot onderzoek onder 20.000 volwassenen bleek dat eenzaamheid een ware epidemie is geworden, vooral onder jongere generaties. ‘Generatie Z’ (18-22 jaar oud) is zelfs de eenzaamste generatie die er is. Meer dan de helft herkent zich in 10 van de 11 symptomen van eenzaamheid, waaronder geen verbondenheid voelen met mensen om je heen (69%) en het gevoel hebben dat niemand je echt goed kent (68%).

WHO: Straling WiFi en smartphones mogelijk kankerverwekkend

Daarnaast kan ook nog steeds geen wetenschappelijk veilige hoeveelheid smartphone- en WiFi straling voor kinderen en zwangere vrouwen worden vastgesteld. De WHO (Wereld Gezondheid Organisatie) plaatste deze straling al in 2011 in groep 2B als zijnde ‘mogelijk kankerverwekkend’. Met andere woorden: bepaalde hoeveelheden daarvan zouden permanente schade kunnen aanrichten.

Mensen die hier zich zorgen over maken worden door de grote tech bedrijven en de media echter als complotfanatici neergezet. Ooit waren er ook genoeg artsen en wetenschappers die beweerden dat roken goed was voor je gezondheid... (2)

9 x hogere kans op voortijdig overlijden door eenzaamheid dan door luchtvervuiling

Uit medisch onderzoek blijkt dat de kans dat je voortijdig overlijdt door luchtvervuiling 5% is, door obesitas 20%, door zwaar alcoholgebruik 30%, en door eenzaamheid... een duizelingwekkende 45%. Sociologen stellen dat slechts enkele zinvolle contacten voldoende zijn om dit te voorkomen. Online platforms zouden dan ook vooral moeten worden gebruikt om een eerste contact te leggen, om elkaar daarna echt te ontmoeten en echt met elkaar te praten.

 


Xander

(1) Harvard Business Review
(2) CNBC via Zero Hedge
(3) ActivistPost via Zero Hedge
(4) PeakProsperity via Zero Hedge
(5) Afbeelding: Getty Images (vrij voor redactioneel, niet commercieel gebruik) 

 

Indien u wilt reageren op het forum.

  1. Geen hele woorden en/of zinnen in hoofdletters schrijven, wat als schreeuwen wordt gezien. Ook uw Nick name, max. 2 woorden, niet geheel in hoofdletters .Uw nickname mag geen naam zijn van een bekend publiek persoon. Uw posting wordt dan verwijderd.
  2. U kunt accenten aanbrengen middels max. 3 vetgedrukte woorden per posting, cursief of onderstreept.
  3. Posten in zwarte letters op witte achtergrond.
  4. Holocaust ontkenning, antisemitisme of het bagatelliseren ervan. Postings worden verwijderd.
  5. Onacceptabele postings, provocaties, schuttingtaal, persoonlijke aanvallen of uitschelden kunnen uw postings zonder mededeling worden verwijderd evenals bij de andere punten.Het beheer kan er ook voor kiezen uw posting aan te passen. 
  6. Lees de Siteregels  http://xandernieuws.punt.nl/content/2009/04/siteregels
  7. Lees de Disclaimer http://xandernieuws.punt.nl/content/2012/01/disclaimer
  8. Geen artikelen of postings van andere websites kopiëren en op dit forum plakken, dit i.v.m. auteursrechten en schadeclaims. Schrijf introductie en verwijs naar de URL van de betreffende website. Uitzondering Wikipedia daar kan het wel evenals Bijbelcitaten. Indien u zich daar niet aan houdt bent u niet meer welkom op de XN forums.
  9. Plaats geen hyperlinks maar de url van de website, i.v.m. de wet op de auteursrechten. Uitzondering Wikipedia en Bijbelcitaten. Op elk plaatje wat u bij uw naam plaatst zit auteursrechten op, ook al staat dat er niet bij vermeld. Zoek een plaatje dat vrij is van auteursrechten.Indien u zich daar niet aan houdt bent u niet meer welkom op de XN forums.
  10. Dit is een Nederlands forum. Engelse commentaren vertalen naar Nederlands.
  11. U houdt één vaste nickname aan. Bij verandering van uw nickname ,maak daar melding van op het forum. Post u stelselmatig onder verschillende nicknames dan worden uw postings verwijderd.
  12. Gasten die gefocust zijn op het demoniseren van één bevolkingsgroep. Postings worden verwijderd.
  13. Het vermelden van persoonlijke informatie over een forumgast is niet toegestaan, posting wordt verwijderd. 
  14. Indien het topic niet over een bijbels thema gaat dan alle geloofsdiscussies op het Geloofsforum.
  15. Postings van, naar en over gasten die hier niet meer posten worden verwijderd.
  16. Wees bedachtzaam en let op uw woordkeuze en formulering in uw postings, wat u op het internet plaatst blijft daar staan. Post niet onder uw eigen naam maar gebruik een nicknaam.

Allen: Er is hier een geblockte poster bekend onder de naam Elia , die onder uw naam wil  posten.

Plaats een email onder uw naam in het reactievenster, zodat uw naam niet oneigenlijk gebruikt wordt. Deze spammer kan wel uw naam gebruiken maar heeft geen weet van uw email. Het emailadres dat u gebruikt is niet zichtbaar op het forum. Postings zonder een email worden niet gepubliceerd.  Mvg. Mod.

Geloofsdiscussies naar Geloofsforum. Nodig uw gesprekspartner uit om op het Geloofsforum   Ik Geloof..(Geloofsforum 31) verder te praten.

Reacties

willy . op 09-06-2018 14:32

De politiek gebruikt nu ook al facebook voor hun doeleinde, en wie op facebook zit  wordt bekeken door deze mensen die zo uw profiel opstellen! Facebook is zeer onpersoonlijk en je hebt geen rechtstreeks contact met wie je wil aanspreken, neen, mijn facebook is een toog in een cafe onder de mensen en dat is de beste universiteit !! Shalom

Reinaert de Vos op 09-06-2018 15:48

 willy helemaal waar.

shalom

Mj van de Goor op 09-06-2018 16:05

Hoe meer Facebook, hoe eenzamer en slechter je je voelt

Ik herken dat, was t internet  ooit n manier om contact te hebben met mensen, nu na jaren voel ik me afhankelijk van sites en berichtjes,

Niet dat  t de schuld van t internet is hoor,maar ik zelf heb me laten gaan.

Ik word ouder, steeds minder mensen om me heen, mensen verhuizen, sterven, hebben vaak genoeg aan zich zelf.

Internet kan n zegen zijn, maar ook n ramp.

MJ

Tom Hendrix op 09-06-2018 16:17

@willy: 14.32. uur. Met U eens.

Gerard op 09-06-2018 17:01

Mj van de Goor op 09-06-2018 16:05. Eerder hadden we n goede schooljuf die ons uit t goede boek n goed stuk nederlands lieten schrijven en zei t is niet goed om woorden maar lui voor n helft te schrijven. Is t zo? Mee ns?

Econoom op 09-06-2018 17:34

De mens van 20 tot 30 jaar geleden leek ook niet meer op de mens van 30 jaar daar voor. Dus wat is het probleem?

Henk op 09-06-2018 19:27

Een hoop FUD van een universiteit die blijkbaar gemist kan worden als kiespijn. De moraal van dit verhaal: als je vermoedens en verdenkingen maar vaak genoeg herhaalt worden het vanzelf feiten.

enk op 09-06-2018 19:43

Een kleine zoektocht voor de mensen met te veel vrije tijd op zaterdagavond...

Waneer stopte Darpa's Lifelog en waneer starte Facebook?

Wat is het verschil tussen Lifelog en Facebook?

enk op 09-06-2018 19:54

Econoom op 09-06-2018 17:34

Ik hoop oprecht voor je dat je aan het trollen bent,

spijker op 09-06-2018 20:11

Helemaal mee eens Willy, ik heb mijn facebook aan de wilgen gehangen hahaha, leven de vrijheid,hoop dat de ouders de kinderen meer van de natuur meegevenen meer boeken lezen daar leer je van, facebook is niet echt, hoor hoeveel mensen via facebook pijn worden gedaan.

ron op 09-06-2018 20:12

Hoe meer facebook hoe dommer en gevoeliger aan fake news door de politici.

Als kiekens zonder kop zitten ze te gapen op hun snijplankje zich niet bewust dat een lichtbak vroeger gebruikt werd om konijnen te vangen.

Conradius op 09-06-2018 21:36

Facebook en andere vormen van social media zijn een sterke verslaving bij veel jonge mensen en een vlucht uit de dagelijkse realiteit. De duitse ziekteverzekering DAK had een enquete gehouden met de vraag wat iemand zich voor 2018 wenst. 56% van de mensen wensen zich meer contact met zijn familie, minder smartphone, meer lichamelijke beweging en contact met de natuur. In de praktijk zijn deze wensen schijnbaar niet te realiseren, omdat niemand dit alleen wil doen.

Mijn idee is om een speels parcour aan te leggen in de natuur met veel elementen die beweging bevorderen. Het moet een plek worden waar je met je familie een dagje naar toe kunt gaan, waar je echte sociale contacten kunt maken met mensen met dezelfde behoeften. Natuurlijk komt de smartphone aan het begin van het parcour in een kluisje, zoals bij een zwembad. Ik heb met mijn vrouw een grondstuk van 8 hectare gekocht in de hoge Vogesen in Frankrijk en we hebben de vergunningen om dit parcour te maken. Wie heeft er tijd en zin om hier aan mee te werken als vrijwilliger? We moeten in de praktijk onze jeugd andere impulsen presenteren, anders gebeurt er niets.

Kijk eens naar de plannen op onze website

http://totalartoasis.net/downloads/awareness_pathway_through_nature.pdf

Rom op 09-06-2018 21:47

Fantastisch bericht Xander,dit is uit mijn hart gegrepen.Raak geschoten.

Bundy op 10-06-2018 00:55

Geheel off topic wil ik mededelen dat er éen persoon is die niet uitsluitend van achter zijn computer een mening heeft .  De man is naar Groot Brittannië gereisd én heeft het opgenomen voor de ten onrechte gestrafte Tommy Robinson ;   http://www.msn.com/nl-nl/nieuws/binnenland/wilders-pleit-in-londen-voor-vrijlating-tommy-robinson/ar-AAyqyS7?ocid=mailsignout

Jan met de Pet op 10-06-2018 09:22

Ik ben nooit aan facebook begonnen en ga dat ook niet doen. Ik zie om me heen constant hoe verslaafd mensen zijn aan die phone en hun 'sociale status' in de groep. Ze willen niets missen, want dan lopen ze kans dat ze niet meer centraal staan.

Nu was dat voor de social media eigenlijk ook wel zo hoor. Ook toen waren er veel eenzame mensen, die krampachtig probeerden bij groepen te horen. Nu zie je echter een generatie opgroeien die echt niet meer lijkt te weten hoe je normaal met mensen omgaat. Zeg er maar eens wat van in je woonkamer, wanneer je met een gezelschap bent en iemand steeds de phone vasthoudt...

Vraag mensen vriendelijk om hun phone een paar uurtjes uit te zetten op je feestje. Ze vliegen je nog niet aan, maar je ziet een golf van onbegrip opkomen, alsof je een zware belediging hebt geuit. Sommigen weigeren botweg en een enkeling doet het (even, want dan moeten ze even roken en checken meteen de phone)

Ik heb geen phone en doe niet aan social media, alhoewel ... dagelijks check ik op mijn PC wel meteen Xander en nog een forum en ook de Niet Oprechte Staatsomroep om te kijken wat er in de wereld gaande is. Lijkt toch wel weer een beetje op verslaving aan social media ...

enk op 10-06-2018 10:18

Bundy op 10-06-2018 00:55

Tommy en Geert zijn beide zionisten... En geheel onterecht is hij niet gestraft. Zijn veroordeling stinkt maar hetgeen hij deed, filmen in de rechtbank, is gewoon verboden.

Hij is te snel en te hard gestraft, zonder dat er naar zijn zaak is gekeken... en daar gaat het mis.

Kees van Kesteren op 10-06-2018 11:28

 

Beste Bundy

Pas op met Tommy Robinson en Geert Wilders.......Als ik deze 2 mannen moet omschrijven in Bijbelse termen, dan zijn beiden valse profeten!

Waarom? Dat leg ik u uit. Ik heb tijdens een interview (https://youtu.be/AxADR5BIBlM) gezien dat Tommy Robinson zelf verklaarde een "Zionist" te zijn en van Geert Wilders heb ik dat via websites vernomen (Google maar is Zionist achter beide namen en u zult het ontdekken).

Bovendien zult u tot ontdekking komen dat Tommy Robinson een aantal verschillende namen heeft gehad. Wanneer u denkt dat Tommy Robinson nu 13 maanden in de gevangenis zit, heeft u het mis! Deze man zit zijn tijd uit in een zonnig resort en komt t.z.t. weer boven water als zijn zogenaamde straf er op zit.

Om een voedingsbodem te kunnen creëren voor het indammen van burgerrechten worden in de achtergrond allerlei initiatieven ontplooid om de bevolking niet alleen tegen elkaar op te zetten, maar ook om ervoor te zorgen dat er daadwerkelijk opstanden c.q. revoluties zullen uitbreken. Waardoor men dan gerechtvaardigd is om de noodtoestand af te kondigen. De noodtoestand of Martial Law houdt in dat politie en leger verregaande bevoegdheden krijgen en het recht van een burger op een eerlijk proces zo goed als verdwenen is.

“Wat de volkeren van Europa tegenwoordig nodig hebben is het zionisme”, aldus PVV-leider Geert Wilders tijdens een bijeenkomst in de Amerikaanse stad Los Angeles. Het zit zo geraffineerd in elkaar dat het voor een argeloze burger die alleen de mainstream heeft als nieuwsbronnen niet te volgen is wat er werkelijk gebeurt. Zelfs voor mensen die wel wakker zijn en hun informatie elders halen, is het heel moeilijk om de grotere lijnen van het werkelijke complot te blijven zien.

Elske op 10-06-2018 15:34

Kees. Ik ben het geheel met u eens; de geldstromen van Geert Wilders komen ook vanuit het zionisme - USA. Dit zou niet mogen, maar is toch gebeurd. Waarom worden we toch zo bedonderd door de politici? Wat is hier aan de hand? Soms is het voor een gewoon mens teveel om de puzzelstukjes in elkaar te leggen. Dat ze willen dat de burgerrechten worden ingedamd is wel duidelijk (intrekken referendum, Patriot act, etc..).

Elske: het Zionisme is niets anders dan het promoten van een Israëlische staat. Net zoals veel Nederlanders  minder EU willen en een onafhankelijke Nederlandse soevereine staat.
Wat is er op tegen dat de partij van Wilders geld krijgt van de US. Dat de partij van Wilders vóór een Israëlische staat is ? Mod.  

 

Econoom op 10-06-2018 15:59

Wart is het probleem van een aantal cd volgers v.C. an deze pro Israël site met het zionisme? Zonder zionisme geen Israël.

Kees van Kesteren op 10-06-2018 19:20

 

Beste moderator,

Op zich is er inderdaad niets mis met Zionist te zijn, maar aangezien een groot aantal lieden (ook onder de noemer "Zionist") al eeuwenlang in deze wereld zeer belangrijke posities bekleden en inmiddels wel bewezen is dat deze lieden letterlijk beslissen over leven en dood / vrede of oorlog, moet men het merendeel van deze sujetten nooit en te nimmer vertrouwen.

Het was immers Jezus/Yeshua Zelf die in Openbaring 2:9 en 3:9. waarschuwde “pas op voor Joden die zeggen dat ze Joden zijn, maar die liegen, zij zijn de Synagoge des Satans.”

U moet die bijbeltekst  wel in de juiste context plaatsen, en niet zoals u doet misplaatsen. U kunt daar verder over praten op het Geloofsforum
Er zijn goede leiders en slechte leiders, goede mensen en slechte mensen over de hele wereld. Om daar het Zionisme op grote schaal de schuld van te geven neigt naar antisemitisme.
Mod.

 Aanvulling 23.00 u

Ter illustratie om het dichtbij huis te houden, de enorme schades aan woningen door de gaswinning in Groningen. Heeft u gezien op de TV de angst van die bewoners over hun onveilig verklaarde woningen, elke dag die stress, die angst, die wanhoop, die moedeloosheid en dat al jaren achter elkaar. Geen uitzicht en kapot en gebroken mensen hoor je daar. En dat door het beleid van de regerende partijen van onze regering. Zo zorgt de overheid voor schade door gaswinning en zo laat de overheid deze mensen in de steek.

Het voortdurend zwart maken van Rusland, totdat dit tot een oorlog kan leiden. En bedenkt u zelf maar nog meer voorbeelden.

Zou u dan ook spreken in het licht van uw bijbeltekst, "ze zeggen/beloven in hun  verziezingscampagnes schone beloften tot welzijn van alle burgers,  maar pas op voor deze leiders, ze zeggen betrouwbaar te zijn maar ze liegen en zijn een "kerk" van schijnheiligen".

Dit fenomeen is niet gebonden aan een religie maar is door de eeuwen heen al zo. Mod.

Elske op 10-06-2018 20:07

Beste moderator,

Elske, praat hierover op het Geloofsforum. Mod.

Kees van Kesteren op 10-06-2018 20:15

Beste moderator,

Ik heb geen discussie op het Geloofsforum nodig, om te constateren dat ik te doen heb met een persoon die vanuit onwetendheid meteen de kaart "Antisemitisme" trekt.

Aangezien ikzelf al jarenlang o.a. mijn Israëlische huiswerk heb gemaakt c.q. onderzocht en u uitsluitend met harde bewijzen kan overtuigen, vermeld ik u bij deze, dat de bovenstaande bijbeltekst hier helemaal op zijn plaats is.

Als u bijbelse discussies wilt voeren is daar het Geloofsforum voor. Gelieve verder te praten op het Geloofsforum. Daar kan het een en ander aan u uitgelegd worden. Mod.

Elske op 10-06-2018 20:20

En wat uw andere punt betreft DENK hoort geen geld te krijgen van Erdogan en Wilders geen geld van de Zionisten uit de USA. Geen inmenging, ook financieel niet, vanuit het buitenland. Dit heet integere politiek spelen. Kennelijk bent u daar niet meer van op de hoogte en daarom gaat het ook verkeerd met de Nederlandse politiek. Geen enkele politieke partij cq polici is op dit moment meer te vertrouwen. Mensen voelen dit. U voelt dit niet meer aan. Ik heb altijd uw pagina's met veel plezier gelezen maar dit was de laatste keer. U voelt niet meer aan wat wel en niet kan, maar u zet wel steeds moslims in het verdom hoekje. 

Elske u kunt zelf onderzoeken hoeveel de PVV in 2016 aan giften heeft ontvangen.

Dat was totaal  € 664.087,85

VVD  1.257.500,00  ( 1 miljoen, 257 duizend 500 )

PvdA  291.387,05

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/democratie/documenten/publicaties/2017/10/03/overzichten-van-bijdragen-aan-politieke-partijen-en-hun-neveninstellingen-2016

 

https://www.parlement.com/id/vhnnmt7l3ozz/partijfinanciering

 

Mod.

Bundy op 11-06-2018 02:46

@Kees van Kesteren op 10-06-2018 11:28

Ik heb de reacties gelezen . Dan is alles nog erger dan ik dacht en hebben we ook van de z.g anti-islam partij niets te verwachten .   Martin Vrijland zei al dat dit gecontroleerde oppositie is maar ik twijfelde .         En dan de naamswisselingen van Tommy Robinson , het maakt alles alleen maar dubieuzer .    Iedereen badankt voor de reacties .

Harold op 11-06-2018 08:00

@Elske 'u zet wel steeds moslims in het verdom hoekje.' Het blijft moeilijk voor veel mensen om een onderscheid te maken tussen het kritisch benaderen van een moslim of van de ideologie Islam. Als ik kritische geluiden laat horen over de Katholieke kerk, dan zet ik niet alle katholieken 'in een verdom hoekje', maar laat ik weten wat ik van de Katholieke kerk vindt.

Wat veel moslims in Nederland wel doen (let op, nu bekritiseer ik wel rechtstreeks moslims) is graag een beeld creeeren, dat een ieder die kritisch is op de islam, rechtstreeks de moslim zelf aanvalt en dan vallen al snel woorden als rascist en haatzaaien. U bent daar blijkbaar ook ingetrapt en gaat daar graag in mee, want hier worden niet moslims 'in een verdom hoekje' gezet, maar de ideologie islam. Sterker nog moslims krijgen hier ook alle ruimte om te discussieren en hun mening te uiten.

Ik nodig u graag uit om aan te tonen dat het beeld van de islam als ideologie of religie wat hier gebracht wordt, onjuist is. U zou bijvoorbeeld eens een lijst kunnen geven van alle positieve bijdrages die de islam aan de wereld brengt, of alle landen waar de islam vrede heeft gebracht, de vele voorbeelden van gelijkwaardigheid tussen mannen en vrouwen, het respecteren van homoseksuelen en transgenders, Christenen, Joden en ongelovigen.

Als u mij helemaal wilt overtuigen dan moet u mij Allah's heilsplan eens uitleggen. Gods heilsplan is mij duidelijk: door middel van Jezus Christus redding voor de gehele mensheid. Maar geen enkele moslim kan mij Allah's heilsplan uitleggen en komt men niet verder dan wat te volgen regeltjes opnoemen.

Kom er maar in zou ik zeggen, overtuig ons, dan enkel het afgezaagde en nietszeggende 'u zet wel steeds moslims in een verdom hoekje'.

Commentaar
Jouw naam/bijnaam
Website url
E-mail
Je Punt profiel
Hou mij op de hoogte
Ik wil op de hoogte gehouden worden
Dit is een verplicht veld