Headlines



















































Actuele Discussies

 

Abonneren

Abonneer je nu voor nieuwe artikelen op deze website!

Voer voor populisme: Rijkste 1% heeft straks twee derde alle welvaart in bezit

Meeste lage- en midden inkomens zullen verhoudingsgewijs minder welvaart hebben dan hun ouders

 
Ongelijkheid: ruim 70% van de mensheid bezit slechts 2,7% van alle welvaart. De miljonairs bezitten 45,9%.

In november vorig jaar constateerde de megabank Credit Suisse dat de rijkste 1% ter wereld voor het eerst in de geschiedenis meer dan de helft van alle welvaart bezit. Als deze trend zo doorgaat, dan is dat in 2030 gestegen naar (bijna) twee derde. De groeiende ongelijkheid tussen de elite en de rest, waardoor ook velen in het Westen hun besteedbare inkomen door almaar hogere lasten langzaam maar zeker zien dalen, zal voer zijn voor het door diezelfde elite verguisde ‘populisme’, of dat nu van rechter- of linkerzijde komt. De huidige politiek lijkt in ieder geval niet van plan om een einde te maken aan deze ongelijkheid, zeker niet in Nederland.

 

Rijken trokken door financiële crisis nog meer welvaart bij het volk weg

In de jaren na het uitbreken van de financiële crisis is de kloof tussen rijk en arm paradoxaal genoeg in veel sneller tempo nog groter geworden. Paradoxaal, omdat het juist de financiële elite was die verantwoordelijk was voor deze crisis. Zij hebben die echter aangegrepen om nog meer rijkdom en macht naar zich toe te trekken, wat ten koste is gegaan van talloze burgers en zelfs hele volken.

Daarbij werd die elite flink geholpen door de overheden –met onder andere miljarden ‘bailouts’ van in problemen geraakte banken- en de centrale banken, die ongekende hoeveelheden goedkoop geld creëerden, wat bijna uitsluitend ten goede is gekomen van grootaandeelhouders en (beurs)speculanten.

Bij de start van dit millennium hadden de superrijken nog ‘maar’ 45,5% van alle welvaart. Na 2006 daalde dit tijdelijk naar 42,5%, om na –en dankzij- de financiële crisis verder te stijgen naar ruim 50%. Volgens de Britse The Guardian, die zich baseert op schattingen van het House of Commons, zal de elite in 2030 ongeveer 64% van alle welvaart bezitten, in dollars een stijging van $ 140 biljoen nu naar $ 305 biljoen.

‘Toekomst met permanente ongelijkheid desastreus’

‘Als we geen stappen zetten om de regels van hoe onze economieën werken te veranderen, dan veroordelen we onszelf tot een toekomst die permanent ongelijk zal zijn,’ waarschuwde Liam Byrne, oud Labour minister en geesteskind van het onderzoek. ‘Dat is moreel fout en economisch desastreus, met het risico op een nieuwe explosie van instabiliteit, corruptie en armoede.’

Zelfs al zouden nu alle inkomens van de elite worden bevroren, dan nog zouden ze –letterlijk slapend- steeds rijker worden dankzij hun beleggingen en investeringen. ‘De laatste piek van inkomensongelijkheid was in 1913, een punt waar we bijna weer op beland zijn,’ zei Oxford professor Danny Dorling (1913, een jaar voor het uitbreken van de Eerste Wereldoorlog). ‘Maar zelfs als we die ongelijk nu verminderen, zal deze nog één of twee decennia groter blijven worden.’

‘Snel nieuwe ideeën nodig’

Het conservatieve Britse parlementslid George Freeman erkende dat de ongelijkheid tussen rijk en arm nog nooit zo groot is geweest, maar dat tegelijkertijd nog nooit zoveel mensen hun levenstandaard verhoogd hebben zien worden, en miljarden niet langer arm zijn. Toch erkende ook hij dat de buitengewone concentratie van welvaart bij zo’n klein clubje een grote uitdaging vormt, en ook in het rijke Westen inmiddels veel gewone mensen verhoudingsgewijs een minder hoge levensstandaard zullen hebben dan hun ouders.

‘Als het systeem van kapitalistische liberale democratieën in het Westen de grote test van globalisering doorstaat, en daarnaast ook de aanval van de radicale islam en de interne spanningen als gevolg van de bezuinigingen, hebben we snel nieuwe ideeën nodig om de mogelijkheden (voor de mensen) te vergroten, eigendom te delen, en voor filantropie.’

Overheid steeds meer gecontroleerd door elite

Dat klinkt mooi, maar het valt gezien de ervaringen uit het verleden en heden niet te verwachten dat de superrijken bereid zijn om ook maar iets van hun enorme welvaart met de rest te delen. Uit de genoemde studie blijkt dan ook dat veel mensen denken dat deze rijke elite nog meer controle over de regeringen zal krijgen dan ze al hebben, en de corruptie bij de overheid daardoor juist verder zal toenemen. Dit zal de ‘populistische geest’ bepaald niet terug in de fles krijgen, waar veel politieke partijen nu zo hun best voor doen – integendeel.

Nederlanders beginnen af te rekenen met gevestigde orde

Bijna nergens in Europa is de kloof tussen arm en rijk zo snel gegroeid als in Nederland. De meeste lage-, maar ook steeds meer midden inkomens zien jaar na jaar hun woon-, energie- en algemene levensonderhoud kosten (veel) sneller stijgen dan hun salaris of uitkering. Dat zorgde bij de verkiezingsuitslagen van de afgelopen jaren voor ongekend lage aantallen stemmen voor de traditionele partijen die dit allemaal mogelijk hebben gemaakt, en die dit, ondanks tal van beloften op beterschap, nog steeds in stand houden.

 

Xander

(1) Zero Hedge

 

Indien u wilt reageren op het forum.

  1. Geen hele woorden en/of zinnen in hoofdletters schrijven, wat als schreeuwen wordt gezien. Ook uw Nick name, max. 2 woorden, niet geheel in hoofdletters .Uw nickname mag geen naam zijn van een bekend publiek persoon. Uw posting wordt dan verwijderd.
  2. U kunt accenten aanbrengen middels max. 3 vetgedrukte woorden per posting, cursief of onderstreept.
  3. Posten in zwarte letters op witte achtergrond.
  4. Holocaust ontkenning of het bagatelliseren ervan. Postings worden verwijderd.
  5. Onacceptabele postings, provocaties, schuttingtaal, persoonlijke aanvallen of uitschelden kunnen uw postings zonder mededeling worden verwijderd evenals bij de andere punten.Het beheer kan er ook voor kiezen uw posting aan te passen. 
  6. Lees de Siteregels  http://xandernieuws.punt.nl/content/2009/04/siteregels
  7. Lees de Disclaimer http://xandernieuws.punt.nl/content/2012/01/disclaimer
  8. Geen artikelen of postings van andere websites kopiëren en op dit forum plakken, dit i.v.m. auteursrechten en schadeclaims. Schrijf introductie en verwijs naar de URL van de betreffende website. Uitzondering Wikipedia daar kan het wel evenals Bijbelcitaten.
  9. Plaats geen hyperlinks maar de url van de website, i.v.m. de wet op de auteursrechten. Uitzondering Wikipedia en Bijbelcitaten. Op elk plaatje wat u bij uw naam plaatst zit auteursrechten op, ook al staat dat er niet bij vermeld. Zoek een plaatje dat vrij is van auteursrechten.
  10. Dit is een Nederlands forum. Engelse commentaren vertalen naar Nederlands.
  11. U houdt één vaste nickname aan. Bij verandering van uw nickname ,maak daar melding van op het forum. Post u stelselmatig onder verschillende nicknames dan worden uw postings verwijderd.
  12. Gasten die gefocust zijn op het demoniseren van één bevolkingsgroep. Postings worden verwijderd.
  13. Het vermelden van persoonlijke informatie over een forumgast is niet toegestaan, posting wordt verwijderd. 
  14. Indien het topic niet over een bijbels thema gaat dan alle geloofsdiscussies op het Geloofsforum.
  15. Postings van, naar en over gasten die hier niet meer posten worden verwijderd.
  16. Wees bedachtzaam en let op uw woordkeuze en formulering in uw postings, wat u op het internet plaatst blijft daar staan. Post niet onder uw eigen naam maar gebruik een nicknaam.

Allen: Er is hier een geblockte poster bekend onder de naam Elia , die onder uw naam wil  posten

Plaats een email onder uw naam in het reactievenster, zodat uw naam niet oneigenlijk gebruikt wordt. Deze spammer kan wel uw naam gebruiken maar heeft geen weet van uw email. Het emailadres dat u gebruikt is niet zichtbaar op het forum. Postings zonder een email worden niet gepubliceerd.  Mvg. Mod.

Geloofsdiscussies naar Geloofsforum. Nodig uw gesprekspartner uit om op het Geloofsforum   Ik Geloof..(Geloofsforum 31) verder te praten.

Reacties

Doordenker op 09-04-2018 14:05

De ene wordt niet armer omdat de andere rijker wordt, integendeel zelfs.

Mammon op 09-04-2018 14:13

Er komt zometeen een Generatie aan die helemaal -geen- bezit meer kent. (En dit ook prima vind)

Begint oa. met eenvoudige dingen als Spotify , Uber , enz.

Velen met mij hadden vroegen een eigen CD collectie (bezit van waarde) de jeugd vandaag heeft dit niet, ook geen geld meer voor, en accpeteerd een maandelijkse betaling voor te mogen luisteren. (Niet hebben!) Klakkeloos doen ze dit.

Uber idem. Geen eigen auto meer in de toekomst een betaald abonnement om te mogen (laten) rijden (eventjes) in een vervoermiddel. Uiteraard met het oh zo (niet werkend) openbaar vervoer is dit idem.

Huizen worden steeds kleiner en duurder. Waarom? Meer mensen per M2 (net als in een varkensstal) levert gewoon meer op!

Wie bezitten al deze diensten? Juiste de allerrijkste zoals Gates, Bezos, Slim, Zuckerberg, de Mol, enz..

Dezelfde generatie is al volledig murw geslagen en gebrainwashed en zal niet meer ontwaken. Gooi daar een politiek correct denkende eenheidsworst samenleving tegenaan en de toekomst is duidelijk...

Het is al te ver gekomen en de Massa is simpel de l*l. Is de Elite de zaak moe? Even een oorlogje uitlokken met de Oh Zo boze Russen en de simpele zielen als kannonenvoer naar het front sturen. Of wacht de komende AI Robots maar af die gebruikt gaan worden om deze massa onder controle te houden. Is de Terminator niets bij. (Boston Atlas)

Tja, na decenia wegkijken moet je niet beginnen te piepen???

(ps. Deze Elite is extreem kwaadaardig naar de Massa toe! Wij zijn Hun Plebs en zei zien ons als hun eigendom!)

tulp op 09-04-2018 16:25

uitstekende betoog

Tom Hendrix op 09-04-2018 16:38

@Mammon: 14.13. uur. Eens met uw reactie.

vlokje op 09-04-2018 16:59

Wie gaat die 1% vertellen, dat een doods-hemd geen zakken heeft

Maya op 09-04-2018 17:13

Paar weken geleden zei ik tegen een vriend van mij: heyy mijn ziekenfonds is omhoog en mijn toeslag hiervoor omlaag. Mijn gas is ook duurder evenals water en electriciteit. Ook zijn mijn belastingen omhoog gegaan. Ik krijg daarintegen geen geld terug maar moet meer belasting betalen. 

Ook had ik schuld en los daarom nog 1.5 jaar af. Mijn wekelijks te besteden budget is daarom van 85 p week.. naar 22 euro p week. Ik kom 150 tekort om normaal te kunnen leven. Ik heb slechts het minimun inkomen +- 1280 netto

Het is ontzettend zwaar en behoorlijk deprimerend.. niet goed voor mijn gezondheid. Ooit eruit komen ? Nou zolang ik geen criminele activiteiten ga doen zal dat niet gebeuren. Maar inmiddels begrijp ik de meeste wel.

Im, Lakech

Patatje Oorlog op 09-04-2018 17:52

Onzin statistieken. Als 1 iemand 99% van al het geld heeft en 7 miljard mensen samen die andere 1%, dan maakt dat geen moer uit. De norm is dan het geld van de massa. Verder: ieder kind dat geboren wordt, overal ter wereld, begint statistisch al als een armoedzaaier omdat hij 1 zoveelmiljoenste deel van de staatsschuld "erft". Iedereen onder de box3 vrijstelling heeft zoedoende al een negatief vermogen, ook al merkt men met 50.000 op de bank daar weinig van. Ook huiseigenaren merken het ook niet terwijl zij toch tonnen geleend hebben. De statistiek is onzin. Het gaat om de onderlinge verhoudingen tussen de gewone mensen.

mientjei op 09-04-2018 18:57

En die lieve blanke kinderen maar geld ophalen voor zielige mensen,  en de superrijken gaan ermee aan de haal.

TheBro op 09-04-2018 19:43

@Mammon

Top reactie. Geheel correct!

jottum op 09-04-2018 20:24

Alleen ga ik niet naar het slachtveld op gezag van de hogere autoriteiten noch zet ik mij in om dat te faciliteren.. :-)

Enkel is het moderne 1914 een economische oorlog: ontwricht, verarm, maak investeringen achterhaalde verspillingen en stimuleer de interne revolutie.

Maar goed, u heeft de sportbolide van x-euro's gekocht en ik neem de wielen mee, die naast mij is geinteresseerd in stuurwiel en koplampen, de volgende in technische snufjes en het koetswerk.. 

Rimboeloper op 09-04-2018 23:48

Geld maakt niet gelukkig en het zijn juist de "rijken" die ongelukiger zijn dan de "armen". Het zijn juist de rijken die in de stress zitten. Zij zijn bang om hun welvaard te verliezen en doen er alles aan om dat tegen te gaan. Als je arm bent heb je die stress niet want als je niets hebt, kun je ook niets verliezen. Zelf behoor ik tot de armste 1% van de wereld. Zelf bezit ik niets en woon begeleid in een Gezinsvervangend Tehuis in Velp. Aldaar leef ik van het zakgeld dat ik aldaar wekelijks krijg. Desondanks waardeer ik mijn leven enorm en beschouw ik mij zelf als heel gelukkig. Met mijn levenstijl bewijs ik dat je ook zonder geld heel gelukkig kan zijn. Een mens heeft immers niet zo veel nodig. Je dagelijkse eten, onderdak, zinvol werk of dagbesteding en een paar vrienden. Nog een ander voordeel van "arm" zijn is dat je al blij bent met de kleine dingen in het leven. Zo verheug ik mij nu al enorm op mijn wandelvakantie aanstaande zomer in Denemarken waar ik in zeven dagen van Schleswig naar Viborg loop. Vandaar dat het mij ook niet zo veel kan boeien dat de rijkste 1% over een paar jaar twee derde van het wereldkapitaal in handen hebben. Mede omdat ik mij afvraag of zij nou zoveel gelukkiger zijn dan het arme bevolkingsdeel als zij met hun peperdure privéjet op vakantie naar Dubai gaan om zich aldaar in een vijfsterrenhotel vol te laten gooien met sterke drank. Dan ben ik toch beter af met mijn basale leefstijl!

mientjei op 10-04-2018 00:58

@Rimboeloper  je hebt wel iets te verliezen, namelijk je gezondheid of je leven.  Hoe oud ben je dan, waarom werk je niet, je schrijft goed en zonder fouten, je kan een zware wandeltocht doen zeg je, waarom kan je dan niet voor jezelf zorgen, wat is dan het probleem?

Frits op 10-04-2018 01:25

Facebook is heel stom. Daarom gaan we van Facebook af. Doe je mee? Kijk, in dit filmpje leggen we het uit: https://www.facebook.com/zondagmetlubach/videos/1711346418957093/

Lubach gaat woensdag van Facebook af en viert feest.  off- topic maar wel belangrijk om even te bekijken.

Tom Hendrix op 10-04-2018 07:51

@Rimboeloper: 23.48. uur, op 9/4. Dat heeft U zeer mooi onder woorden gebracht. Succes met de wandeling!

grote henk op 10-04-2018 12:06

voordat iedereen een hekel gaat krijgen aan rijken het volgende;

als twee mensen over straat lopen en de een (a) ziet onderweg een leuk idee ( lees inzicht) en de ander (b) is alleen maar bezig met zijn eigen ego en ziet daarom niets dan mag a wat mij betreft met zijn nieuwe inzicht steenrijk worden Mits het is om ook de samenleving er mee te verrijken. B zijn de mensen die in de kudde mee lopen (de middelmatigden)en zo naar het slachthuis afgevoerd kunnen worden. A zijn de mensen die uit de kudde lopen en zoekende, intelligent en eigenwijs zijn. 

je heb natuurlijk vele miljoenen gradaties hieronder maar het komt erop neer dat een ster alleen maar kan schitteren in de duisternis en andersom. Iedereen krijgt in dit aardse leven de kans om er wat van te maken. Niet gaan huilen nu als anderen wel de kansen pakken en jij niet. God zoekt mensen die uit de kudde lopen en er wat van willen maken.

nou ben ik het er overigens wel mee eens dat er veel rijken zijn die hun geld wel erg makkelijk krijgen Zoals directeuren van grote beursgenoteerde bedrijven, rechters, politici (niet allemaal), erfgenamen die zonder er iets voor hebben te doen een zaak overnemen of ga zo maar door. als men deze rijken bedoelt dan zijn die rijken zelfs arm van geest en kan je daar alleen maar medelijden mee hebben. Iemand die arm is kan inderdaad soms rijker zijn met zijn leven als iemand die steenrijk is. Echter als iemand in het diepe durft te springen en daardoor beter kan zwemmen als iemand die op de kant blijft staan verdient alle lof.

Michaël ;-{> op 10-04-2018 13:11

Grondwet. Hoofdstuk 1, Artikel 20

  • 1. 
    De bestaanszekerheid der bevolking en spreiding van welvaart zijn voorwerp van zorg der overheid.
Gorghel op 10-04-2018 13:17

Christenen als wijlen Billy Graham beweerden steevast dat het Westen rijk was omdat God aan hun kant was. Dan moet die 1% elite zeker God aan hun kant hebben. En wie hebben die arme 99% aan hun kant?

Indien Billy Graham gelijk heeft, dan heeft God zelf een voedingsbodem gecreërd voor Satan.

Anneke op 10-04-2018 16:55

De lonen groeien al decennia niet meer gelijk met de economie. "Jan Modaal is zo'n jaar of tien geleden al onderuit gehaald". Denk terug aan de financieel-economische crisis!  Enorm veel werk is onderbetaald. Ook al gaat het economisch zo goed...Dus niet.  Kijk naar de zorgsector en het onderwijs. Het tekort aan mankracht zal alleen maar toenemen. De economiën worden zo heel langzaam naar hun eindstation geleid. Vermoed dat dit eindstation inmiddels héél dichtbij is gekomen!  Het zal mij niet verbazen, als er zéér binnenkort een financieel-economische ramp gaat plaatsvinden! 

Anneke op 10-04-2018 17:04

Mijn financieële rechten, verloren in 2008. Dankzij de financieel-economische crisis de WAO-rechten in de versnipperaar, van J.P.Balkenende. Nooit meer werk gevonden, ondanks een goede scholing. Re-intergratie heeft totaal géén baat gehad. Discriminatie op het chronische ziek zijn en leeftijd. En het UWV stond erbij en keek er naar, máár heeft niets voor mij kunnen betekenen.  Nu, inmiddels alweer vijf jaar weduwe inkomsten manlief zijn natuurlijk met hem mee begraven en daar stond Anneke weer tegen een financieel dilemma! Het is me een tijd wel geweest; zeg. Máár de Heer is heeft me door alle sorres heen geleid!

Ramshoorn op 10-04-2018 21:01

Beste Anneke, dat is schrikken, wat heb je veel doorgemaakt, veel sterkte toegewenst. Er is een Psalm met een vers: Maar de Heer zal uitkomst geven. We zitten allemaal in hetzelfde levensbootje soms met hoge golven en zwaar weer.

Ik dacht in die moeilijke situatie van u aan een Spreuk: Smekend spreekt de arme, hard antwoord de rijke! " Er is veel verborgen leed.

Ik ben vorige week zeer bemoedigd door die herdenkings serie van Martin Luther King op TV die 50 jaar geleden vermoord werd omdat hij voor gelijkberechtiging van zijn zwarte broeders/zusters op kwam. Wat een ellende hebben die mensen eeuwenlang van de blanke medemens ondervonden. En dan toch met King geweldloos blijven?

Ik was in New York in die tijd en zag hoe in de bussen zwarten achterin zaten en hun zitplaats moesten afstaan aan een blanke als de bus volliep.

Prachtig dat visioen van King dat hij boven op de berg stond en het Beloofde Land zag voor zijn zwarte volksgenoten en hun kinderen net voordat hij vermoord werd. En dat vergezicht van hem: Eens zullen we vrij zijn - Grote God Almachtig, eens zullen we vrij zijn. De Joodse Messias staat al in de startblokken.  Openbaring 14 en 19. 

Ik las het boek Roofstaat van Ewald Vanvugt - Dat zou iedere Nederlander moeten lezen. Ook Nederland was betrokken in slavenhandel en afschuwelijke behandeling van zwarten o.a. in Suriname. Mattheus 25.

Commentaar
Jouw naam/bijnaam
Website url
E-mail
Je Punt profiel
Hou mij op de hoogte
Ik wil op de hoogte gehouden worden
Dit is een verplicht veld