Headlines



NY Times: Geen bewijs dat team Trump samenwerkte met Russen
 


14-02-17

-  'Kremlin bang voor moordaanslag op Trump'
 


13-02-17

- 'Schandalig kwaadwillige' EU leiders blijven ons voorliegen over Griekse crisis
 


12-02-17

-  Wilders: 'Islam gevaarlijker dan Nazi ideologie en Koran moet verboden worden'
 


11-02-17

Britse studie: Ruime meerderheid Europeanen wil immigratie moslims stoppen
 


10-02-17

-  Elijah Wood ('Frodo' in Lord of the Rings): Hollywood is één grote pedofielen ring
 


09-02-17

Balkan Grens Defensie Project: 16 landen negeren EU en gaan migranten tegenhouden
 


08-02-17

-  Zweedse agenten woedend: Migrant verkracht 13 jarig meisje en krijgt 2 maanden cel
 


07-02-17

- 'Merkel wil vreemdelingenlegioen van 1,2 miljoen moslims inzetten tegen Rusland'
 


06-02-17

-  Wetenschapper: Wij hebben global warming data vervalst voor klimaatconferentie Parijs
 


05-02-17

Fukushima update: Record straling in centrale gemeten sinds kernramp in 2011
 


04-02-17

-  Trump: Krankzinnig dat een land niet zou mogen bepalen wie er binnenkomt

Euro wankelt: Rente staatsschulden bankroet Frankrijk en Italië stijgt weer
 


03-02-17

-  WikiLeaks: Obama, Clinton en Soros dwongen paus Benedictus tot aftreden
 


02-02-17

Universitaire historicus zegt dat burgeroorlogen in Europa onvermijdelijk zijn
 


01-02-17

-  Teken petitie aan president Trump om EU tot illegale autoriteit te verklaren
 


31-01-17

'EU heeft zwarte lijst van iedereen die niet tegen Rusland is'
 


30-01-17

Linkse partijen Den Haag verdedigen islamitische haatideologie met verketteren Trump
 


28-01-17

-  'Steeds openlijkere alliantie tussen links en islam wil Westerse beschaving vernietigen'

VN waarschuwt voor hongersnood Jemen: Miljoenen dreigen te sterven
 


27-01-17

Trumps EU-ambassadeur verwacht dat euro en EU binnen anderhalf jaar instorten

-  Migranten misbruiken massaal uitkeringen voor vieren vakantie in thuisland

Trump wil bijdrage aan VN stoppen vanwege steun aan Palestijns terrorisme
 


25-01-17

-  Duitse overheid waarschuwt voor chemische aanslagen op drinkwater

President Trump legt immigratie uit 7 moslimlanden aan banden
 


24-01-17

Trump begint ondanks nepnieuws-media offensief met 7 uitvoerende bevelen
 


22-01-17

Mogelijk eerste internationale crisis voor Trump: Oorlog tussen Servië en Kosovo
 


20-01-17

-  President Trump belooft macht aan volk terug te geven en grenzen te beschermen

Obama laat VS in verval, diep verdeeld en met twee keer zoveel schuld achter
 


19-01-17

Zwitsers controleren wel: 80% migranten zonder paspoort
 


 





































Actuele Discussies

 

Abonneren

Abonneer je nu voor nieuwe artikelen op deze website!

Ik Geloof... (Geloofsforum 31)

Reacties

Crash Bandicoot op 19-02-2017 02:45

Its not a Christian song,but its  very appropiate.

I release Love into the atmosphere of this website and into the lives of everyone active on this website.

And with that Love i release Gods mighty presence upon this website,

in Jesus' name!

 

Luuk op 19-02-2017 10:05

Over Opstanding van Jezus en de herbouwde Tempel. Uit Johannes 2 :

19 Jezus antwoordde: ‘Breek deze tempel maar af. Dan zal ik hem binnen drie dagen weer
opbouwen.’
20 De leiders zeiden: ‘De bouw van deze tempel heeft 46 jaar geduurd! En u denkt dat u hem
binnen drie dagen kunt opbouwen?’
21 Maar met de tempel bedoelde Jezus zijn eigen lichaam.
22 Later, toen Jezus was opgestaan uit de dood, herinnerden de leerlingen zich wat Jezus gezegd
had. En ze geloofden zijn woorden, en wat de heilige boeken over hem zeggen.

Jezus lag dus drie dagen in zijn graf om aan een nieuwe Tempel te bouwen, door zijn Opstanding was die nieuwe Tempel een feit. Jezus zèlf is dus de Tempel, Jezus zèlf is de sleutel tot het eeuwige leven. Dus ik moest wel lachen toen ik in een oud artikel van Xander las ( http://xandernieuws.punt.nl/content/2012/04/de-komst-van-de-laatste-paus-petrus-romanus-in-2012-deel-16 ):

De Katholieke Kerk staat op de rand van een keerpunt in zijn lange geschiedenis, een keerpunt waar achter de schermen al eeuwen over gefluisterd wordt. Dit keerpunt zal in de ogen van het Vaticaan een nieuw Gouden Tijdperk voor de Kerk gaan inluiden waarin de paus, de zichzelf benoemde 'plaatsvervanger van Christus', de sleutels van 'het Koninkrijk' zal overhandigen aan de dan terugkerende Messias. Het Vaticaan ziet zich graag als de 'bewaarder' van het komende Millennium, waarin de Kerk volgens de Katholieke theologie vanuit de herbouwde Tempel in Jeruzalem een centrale rol zal vervullen bij de heerschappij van Christus over de Aarde.

Esther op 19-02-2017 14:26

Hallo allemaal... ik vind alle seizoenen wel iets hebben. Maar... mijn eigen persoonlijke voorkeur is toch wel de lente. Prachtig... altijd weer... het frisse groen, de eerste bloemen... de hele natuur ontwaakt. Vanuit 'dood' naar nieuw leven.

En ieder heeft zijn eigen voorkeur... en dat is altijd weer leuk om te horen van elkaar.

Tja... september... ik zie wel of er iets gebeurd. Een klein feestje is er altijd wel... dan is er één jarig in sept. bij ons.

Maar waakzaam blijven, en blijven verwachten... op onze Heer. Wij weten dat HIJ komt...

Nog een bemoedigend geschreven stukje... "Wat is een wonder...?? " http://mijnvriendenenik.com/site/blogs/48 

Fijne dag allemaal, en hartelijke groet van mij, Esther.

Anora op 19-02-2017 17:29

@crash bandicoot

Thank you, what a great inspiration! Same blessings to you! What brings you here? What brought you to bless and did you have these specific blessings on your mind. Please explain or we might think something is wring with us ( and is, only through the Blood of Jesus we're straigth). Just curious. Thank you.

Anora op 19-02-2017 17:30

Wring=wrong, sorry

Anora op 19-02-2017 17:34

Ja @esther idd ieder zn pers smaak. In de lente lijkt alles te ontluiken ...lijkt..het kan weleens anders zijn. Mr laat ieder genieten waar hi jof zij van geniet, het is iok niet anders hier ih aardse; laten we er dan mr van genieten👌

goodmorning op 19-02-2017 18:39

Love Is In The Air...

Great song mister Crash, you make my day.....smile

Goodmorning....

Tineke op 19-02-2017 22:05

Thank you for this prayer crash bandicoot

Crash Bandicoot op 20-02-2017 01:55

Vanwege een openbaring die de Here God heeft gegeven heb ik de mensen op deze site gezegend,

en in het Engels.

Ik ga niet in op de details,mischien een andere keer.

Maar ik wil wel zeggen,

dat ik de laatste tijd veel ben aangevallen uit de duisternis,

en ook door mensen.

Nogmaals,ik ga niet teveel in op de details.

Maar terwijl ik zo werd aangevallen  uit de duisternis,

ging ik in gebed,

en sprak God iets tot mijn hart.

Nooit heb ik God gehoord,

ik heb veel valse dingen meegemaakt uit de duisternis,

maar deze keer was het echt God.

Hij zei ' Je moet voor ze bidden' .

Ik was nog eventjes aan het twijfelen of het wel echt God was gezien mijn slechte ervaringen uit de duisternis.

Maar voor de eerste keer klonk de stem vol met liefde,

en ik kon ook pijn en verdriet voelen.Zijn pijn en verdriet.

Het is alsof Hij mij een stukje van Zijn hart liet zien,en liet voelen.

Ook voelde ik heel sterk een stukje verdriet,eenzaamheid en nog meer negatieve emoties van degenen voor wie ik moest bidden.

Alsof Hij me ook een stukje van hun hart liet voelen.Ergens,diep van binnen,verborgen onder alle duisternis,is er toch nog een stukje lijden bij deze mensen.Een grote wond in hun geest,in hun hart.

Aan de buitenkant doen ze zich oppermachtig voor.En ze hebben ook veel macht ik moet het toegeven.

Maar diep van binnen,heel diep van binnen,is er toch nog dat kleine onschuldige kind aanwezig.

God ziet hun slechte daden niet.Hij ziet alleen dat kleine onschuldige kind.

Hij ziet alleen Zijn lieve dochter,Zijn lieve zoon.

En ondanks alles,staat Zijn hand nog steeds uitgestrekt naar hun.

Hier en nu roept Hij hun,hier en nu probeert Hij Zijn kind boven water te krijgen,dwars door alle duisternis heen.

Deze mensen hebben nooit liefde gekend.

Zij weten niet hoe het is als iemand van je houd,als iemand werkelijk van je houd.

Maar God wil hun van Zijn grote genade en Zijn grote liefde bedienen.

Ik heb even genoeg gezegd voor nu.

In naam van Jezus Christus spreek ik leven uit over deze website en al haar bezoekers,

ik spreek Gods liefde uit over de harten van de mensen.

En ik laat Gods machtige aanwezigheid los over deze website en al haar bezoekers.

Amen.

Anora op 20-02-2017 17:35

Dank je wel @crash bandicoot! Heel goed. Uk kom er later even op terug. 

Esther op 20-02-2017 19:08

Hallo Luuk .19-02-2017 10:05... heel mooi en heel waar wat je schreef. Jezus zèlf is dus de Tempel, Jezus zèlf is de sleutel tot het eeuwige leven.   Dank je wel hoor... soms heb je het even weer nodig, waar het diepst belangrijkste om moet gaan.

Crash Bandicoot... dank u voor het delen met ons. Ook voor u en allen... Gods liefde en nabijheid om jullie heen.

Hartelijke groeten, Esther.

vader Jakob op 20-02-2017 21:18

@ Luuk en Esther, ik snapl wat jullie zeggen willen met "Jezus zèlf is dus de Tempel, Jezus zèlf is de sleutel tot het eeuwige leven."

Ik zou het zelf zo zeggen:

Jezus zélf is de Deur, (de Weg, de Waarheid en het Leven. DE Weg tot de Vader. De Naam boven alle naam enz..)

De Tempel is een gebouw waarin God woont met Zijn Geest. Salomo wist al, dat God niet werkelijk in een huis door mensenhanden gemaakt, woont. Tegelijkertijd zegt Paulus bijvoorbeeld tegen de gemeente in Korinthe -1Kor 3:16 "Weet gij niet dat gij Gods tempel zijt en de Geest Gods in ulieden woont?". Verderop in hoofdstuk 6 zegt hij zelfs dat onze lichamen tempels zijn..En ook op andere plaatsen wordt de gemeente/ecclesia/kerk van Christus vergeleken met een gebouw waarin God woont.

vader Jakob op 20-02-2017 21:24

Poging tot ondertiteling afgerond, het is aardig gelukt, maar je moet soms wel snel lezen. Robert Breaker over 23-september-2017 https://youtu.be/6hiWHY4Sbwg

Compliment dat u dit vertaald heeft voor de gasten. Mvg. Mod.

Hoopvol op 20-02-2017 23:18

Dank je wel Crash bandicoot. 

weet je Crash dat ik God heb bedankt voor de openbaring die Hij jouw heeft gegeven en die jij voor Hem hier op dit forum hebt opgeschreven. Ik kreeg er werkelijk een krop van in mijn keel. Mooi en zeer bijzonder, wetende dat Hij meekijkt. Mooi dat Hij elk van ons zegent. Mooi dat ik hieruit proef naar een verlangen van  meer  eensgezindheid. Ik word hier stil van..... !!

Mooi dat Hij jouw, voor mensen in het bijzonder, oproept tot gebed en ik bid mee, want ik voel er de noodzaak van... nogmaals bedankt Crash .... 

Je weet dat Jezus ons niet met lege handen heeft achtergelaten. Je schrijft zelf,  hoe wij in Zijn naam duisternis de deur kunnen wijzen. Je weet dat wij in Zijn naam duisternis kunnen binden. En zeg het maar hardop : wij zijn overwinnaars in Zijn Naam ( en duisternis vlucht ... Werkelijk slaan op de vlucht.... ) Hou dit vast Crash. Laat je niks wijsmaken: Jij staat boven de duisternis in het licht in Zijn naam..... Halluja ... 

Love is in the air.... Prachtig.... Maar ik heb een lied, zing het maar uit volle borst : youtube 

"Break Every Chain" Tasha Cobbs, First Baptist Church of Glenarden.  ( there is power in the name of Jezus     ) 

Nogmaals bedankt ... Heel veel Gods zegen voor jouw ... 

Hoopvol op 20-02-2017 23:30

Luuk ook van mij : bedankt voor de mooie bijdrage.... Je houdt het hier soms ook erg scherp ... !!! 

Crash Bandicoot op 21-02-2017 02:26

Ik herinner me nog iets van de tijd dat je nog een msn chat site had,

en ook vele msn gemeenschappen,

Ik herinner mij nog 1 specefieke gemeenschap,

een gemeenschap die me altijd is bijgebleven.

Het is me altijd bijgebleven omdat het verhaal me best ontroerde.

Het ging over een Surinaams meisje als ik me nog goed kan herinneren,

en de Heer had haar gered uit het satanisme.

Ik kan me niet haar hele verhaal meer herinneren,of haar naam.

En ook haar foto staat me nog maar vaag voor de geest.

Maar toch heeft haar verhaal me altijd diep ontroerd.

Haar gemeenschap heette volgens mij ' satanskinderen'  als ik mij goed meen te herinneren.

Het kwam er in ieder geval op neer dat zij al heel jong werd ingewijd als een zogenaamde 'bruid'  van satan.

Maar dat Jezus haar daar ook uit heeft bevrijd.

Dat verhaal is me altijd zo bijgebleven,ik kan me de details niet herinneren.

Maar gewoon het idee dat je al van zo jong af aan in de verschrikkelijke duisternis word ingeleid.

Dat is gewoon absoluut verschrikkelijk.

Ik heb me altijd afgevraagd hoe het met haar is afgelopen.

Het is jammer dat die gemeenschap niet meer bestaat,ik had nog wel eens terug willen gaan en een kijkje nemen,

en mischien eens een praatje met haar maken.

Vandaag,en eigenlijk al veel eerder als vandaag,de afgelopen weken zelfs,heeft de Geest van God mij ingegeven om voor haar te bidden.

Weet je,de dingen die ik eerder al schreef,dat heeft ook alles te maken met 'satanskinderen'.

Het is alsof de Heer mij doelbewust naar die gemeenschap leidde,zodat ik mij een beeld kan vormen van zulke mensen,van het leed wat hun is aangedaan.

Ik heb in de jaren erna nog veel gelezen over soortgelijke onderwerpen,ik heb nu een nog veel beter beeld van zulke duisternis.

Juist doordat ik er nu zoveel over weet,kan ik ook veel beter bidden voor zulke mensen.

Het is geen toeval dat de Heer mij langs zulke onderwerpen leidde.

Het is mijn roeping om voor zulke mensen te bidden.

Dat heeft de Heer mij nu de laatste week volledig openbaard.

De duivel heeft mij me hele leven van mijn roeping af proberen te houden.

Maar de aanvallen van de duivel die ik heb meegemaakt de laatste weken,

die hebben mij juist midden in mijn roeping geslingerd.

De duivel dacht dat hij mijn roeping aan het stoppen was,

maar die stommerik heeft mijn roeping juist geactiveerd.

Hij heeft mij juist richting mijn roeping gedreven met zijn aanvallen.

Geschiedenis herhaalt zich.Keer op keer op keer.

De duivel denkt altijd dat hij Gods plan stopt.

En terwijl hij daarmee bezig is,activeert hij juist Gods plan.

Door de hele geschiedenis zie je dit steeds terug.

Ook in mijn persoonelijke leven zie ik dit nu dus terug.

Hij dacht gewonnen te hebben toen hij Jezus Christus liet vermoorden.

Maar door de dood van Jezus Christus,door Zijn bloed,is juist de deur opengezet voor ons allemaal.

Nou kan iedereen gered worden,zelfs voor de allergrootste zondaar staat de deur van genade en redding nog wagenwijd open.

En dat allemaal omdat de duivel zijn 'brilliante' plan uitvoerde.

Hoe hard hij ook probeert om slimmer te zijn als God,

God ziet iedere keer weer dwars door zijn plannen heen.

Iedere keer weer stoot de duivel zich weer aan dezelfde steen,hoe hard hij ook probeert om het niet te doen.

Een ezel stoot zich geen 2 keer aan dezelfde steen,

maar de duivel is al ver voorbij de 2 keer.

Crash Bandicoot op 21-02-2017 02:41

Hoi Hoopvol.

Ik heb ook een liedje.Dit is wel een christelijk liedje.

Het is op dit moment eigenlijk mijn favoriete liedje.

Ik kan hier zoveel kracht en energie uit putten.

Dit liedje geeft mij zoveel energie,ik kan hier wel de hele nacht op uit mijn dak gaan,en geen enkele behoefte aan slaap hebben.

Ik put echt werkelijk bovennatuurlijke energie uit die prachtige lied.

Hoe meer ik mezelf moe maak door mee te zingen,hoe meer energie ik juist krijg.

Echt een supergeweldig liedje.

Luuk op 21-02-2017 11:49

Esther, Vader Jakob en Hoopvol, het staat altijd al zo in de Bijbel, niets nieuws dus. Tegenwoordig hebben we televisie en internet, dus zonder een (fysiek) kerkgebouw kan het Christendom tòch door. De Bijbel heb ik tegenwoordig zelfs al op mijn mobiele telefoon en bidden kan ik thuis ook.

Wat ik vooral probeerde aan te tonen is dat Jezus helemaal geen sleutels hoeft terug te krijgen van de Kerk van Petrus (de RK-kerk), want Jezus zèlf is de sleutel (dat is mijn mening tenminste).

Crash Bandicoot op 21-02-2017 12:09

Ik wil nog even een hele korte spreuk hier delen.

Ik heb hier veel aan gehad.

Ik gebruik dit zelf iedere dag als een profetische proclamatie.

Zeg tegen Wijsheid: ‘Je bent mij zuster,’ noem Inzicht je vriendin. Spreuken 7:4

vader Jakob op 21-02-2017 16:12

@ Luuk,21-02-2017 11:49

Daar ben ik het zowiezo mee eens. Die sleutels heeft de RK-kerk uberhaupt nooit van Jezus via Petrus gekregen. Dat Petrus de eerste paus zou zijn geweest is een giller van de bovenste plank....ik ken Petrus een klein beetje uit de Bijbel, en het zou verre van hem zijn om een goddeloos institituut als de Roomse Kerk uit te vinden.

De echte Katholieke kerk (katholiek betekent zoveel als algemeen) begon eerder en ergens anders dan in Rome. Helaas pindakaas voor de paapse religieuze oplichterij. Breek me de *#@ niet open. Ik heb veel Roomse kerken bezocht, in verschillende landen en plaatsen. Ook Vaticaanstad, de St.Pietert en meer van dat lelijks. Het ademt van allles, behalve Christus. Je komt soms gewoon macabere dingen tegen........

God gebruikt geen kerkelijke organisatie, de Kerk, dat zijn wij.

Wardje op 21-02-2017 16:51

"In sommige protestantse kringen (niet alle) , maar in het bijzonder in zg. evangelische er is een sterke en vaak levendige fixatie op de tekenen van de tweede komst van Christius. Veel van de noties die daarbij worden geventileerd zijn ofwel dwalingen ofwel extreem . Sommige van deze dwalende noties zijn geworteld in een verkeerd begrijpen van de verschillende Bijbelse genres. Soms wordt een schriftgedeelte gelezen  los van de wijdere context van de gehele H.Schrift.

De katholieke benadering van de eindtijd is misschien minder spannend . Niet zoals in films , waarin een "rest"achterblijft , films waarin mensen huizen verkopen enz. Hij is meer methodisch en streeft ernaar een reeks noties in evenwicht te houden . Ik heb het nuttig gevonden om een aantal principes  van katholieke eschatologie naar voren te brengen , omdat het een onderwerp is dat dikwijls in gesprekken met Evangelicals en anderen naar voren komt . Niet een complete eschatologie , maar een aantal principes , rechtstreeks uit de bijbel en de katechismus .

"1. Spoedig en plotseling . Chr. komt spoedig en plotseling .

Zie 2.    2. Tegengehouden . De glorierijke komst van de Messias wordt zólang tegengehouden tot zijn erkening "door geheel Israel" . 8 aanhalingen uit het NT , Paulus, Matt. en Handelingen. Teksten daarvan , vervolgens 13 regels vragende interpretatie , die uiteindelijk schijnt te suggereren : ne , de verharding van Israel is nog niet ten einde .     

3. Lijden en oproer . Laatste beproevingen waaarbij ook het geloof op de proef zal worden gesteld . 4 NT-citaten , luk 18:8, matt. 24:12, 2thess, 1 thess, 1 joann. , CKK 675, zie 4.)    

 4. Verwerping van wereldlijk utopisme .

De kerk verwerpt alle vormen van veralsing van het komend rijk onder de naam van chiliasme  (millenniarism, "1000-jarig rijk") , in het bijzonder de "innerlijk perverse" vorm van een wereldlijk messianisme  . 676 , Katechismus van de Katholieke Kerk (CKK)          https://www.rkdocumenten.nl/rkdocs/index.php?mi=600&doc=1&al=675-677   drie  alinea's commentaar .          

 5. De tweede komst zal volgen op een ontketening van het kwaad .

4 citaten uit openbaringen en par. 677 uit de catechismus (zie link hierboven), plus korte bespreking .    Bovengenoemd inleiding (voor een deel letterlijk) en kernwoorden (alleen) zijn overgenomen van de site "Community in Mission, creating a culture of encounter", artikel "When will Christ come, some basics of Catholic Eschatology" , door Mgr Charles Pope , link zie laatste regel. Pope eindigt met een reeks uitleidende opmerkingen rond de begrippen:  + evenwicht tussen bovengenoemde vijf,  + spanning,  + niet (teveel) gaan rekenen , + nederigheid in waakzaamheid en gebed.  Ik hoop die uitleiding nog op uitgebreidere manier weer te geven          http://blog.adw.org/2012/03/when-will-christ-come-some-basics-of-catholic-eschatology/

Wardje op 21-02-2017 17:27

Petrus . De Kerk is object van geloof , daar valt alleen over te disputeren in zoverre het redelijk of onredelijk is om aan te nemen , maar doe geen moeite , dat ga ik niet met je doen . Wat ik wel recht wil zetten is dat je schijnt te denken dat katholieken geloven dat Petrus de Kerk zou hebben uitgevonden . Volgens de Kerk heeft Christus zelf de Kerk gesticht . Hijzelf is het Hoofd , wij het Lichaam daarmee door doop en geloof verbonden . De kerk heeft hij ingericht met bisschoppen en priesters (oa de apostelen) voor de priesterlijke , bestuurlijke en onderwijzende en met sacramenten en gedoopte gelovigen , inzoverre is hij ook zichtbaar .Het is gemakkelijk dit soort dingen op te zoeken in de volgende trefwoordenkijst, link :    https://www.rkdocumenten.nl/rkdocs/index.php?mi=685&doc=1    

Ik ben overtuigd van de redelijkheid van dit geloof , en ik heb het geluk het te geloven;, doe geen moeite me van de onredelijkheid van dit geloof te overtuigen , ik zie de zin van een discussie daarover hier en nu niet in . Het geloofspunt (of tegendeel) bewijzen is al helemaal onmogelijk , de Kerk is zichtbaar , maar haar wezen en oorsprong, haar eenheid met Jesus Christus  een mysterie .

Tom Hendrix/Seneca op 21-02-2017 19:18

@Crash Bandicoot: 01.55. uur, op 20/2. Geweldig wat de Heer U laat doen. Wat een zegen, en wat mooi, dat wij in die zegening worden meegenomen. Veel liefde van God, en zijn rijkste Zegen voor jullie allen. Tom.

Wardje op 21-02-2017 19:24

@Luuk II.  Ik gaf de verkeerde link voor een trefwoordenlijst  , de volgende link is overzichtelijker . Hij betreft alleen de Catechismus van de Katholieke Kerk, niet álle vertaalde rkdocumenten.nl: :

https://www.rkdocumenten.nl/rkdocs/index.php?mi=685&doc=1           

In 1968 wilde Paulus VI iets doen aan het verregaand verloren gegane geloof van Katholieken . Hij proclameerde een Credo bestaande uit 30 alinea's . Ik geef er de paar weer die gaan over de Kerk :           25 -  Wat geloven wij? - Wij geloven al wat er vervat ligt in Gods woord, schriftelijk of overgeleverd, en wat de Kerk ons als goddelijke openbaring te geloven voorhoudt, ..Wij geloven, dat de Kerk, die door Christus is gesticht en voor welke Hij heeft gebeden, onverbrekelijk één is in haar geloof, haar eredienst en haar band van hiërarchische gemeenschap. De bonte rijkdom binnen de Kerk aan liturgische riten, de verscheidenheid aan erkende scholen van godgeleerdheid en spiritualiteit alsook aan particuliere vormen van kerkorde doen geenszins afbreuk aan de eenheid van de Kerk, integendeel: zij stellen die nog scherper in het licht.       

Buitenkerkelijke christelijke gemeenschappen - 27 - Ook buiten het verband van Christus' Kerk bestaan er, naar wij gaarne erkennen, talrijke elementen van waarheid en heiliging die haar in eigendom toebehoren en hun streefpunt hebben in de katholieke eenheid.     Voorts geloven wij in het werk van de Heilige Geest, die in het hart van Christus' leerlingen liefde weet te wekken voor deze eenheid. Daarom koesteren wij de hoop, dat ook de christenen die nog niet volledig in gemeenschap staan met de éne Kerk zich eens zullen herenigen tot één kudde en één herder.                   Voor een buitenkerkelijke eeuwige redding - 28 - Wij geloven, dat de Kerk noodzakelijk is voor het heil van ieder mens, omdat Christus, enig Middelaar en enige weg tot het heil, voor ons aanwezig wil zijn in zijn lichaam, dat is de Kerk.         

Maar Gods heilsplan strekt zich uit tot alle mensen: het heil is ook bereikbaar voor al wie buiten eigen schuld geen kennis dragen van Christus' evangelie en van zijn Kerk, als ze God maar zoeken met een oprecht hart en zijn wil trachten te volbrengen zoals hun geweten hun ingeeft. Hun aantal is slechts bij God bekend.  Mis en Kruisoffer29Wij geloven, dat in de mis het offer van de Calvarieberg sacramenteel tegenwoordig wordt gesteld op onze altaren.

Deze mis wordt gecelebreerd door de priester, die Christus zelf vertegenwoordigt op grond van zijn sacramenteel ontvangen wijdingsmacht, en hij draagt haar op uit naam van Christus en van de ledematen van diens mystieke lichaam.---Ik gaf aan dat het katholiek geloof leert dat niet Petrus de kerk heeft 'uitgevonden' , je kent hem inzoverre goed dat jeconcludeert dat hij dat nooit kan geaan hebben , maar dat Christus de Kerk heeft gesticht ,  met zichtbare leden en hiërarchie  (lett. hielig , in dit geval van bovenaf gegeven , bestuur: bisschoppen en priesters, met een zichtbaar hoofd, Petrus , óp wie hij de Kerk bouwde, met sacramenten als doop , mis , (op het laatste avondmaal ingesteld ,  niet zelf een avondmaal maar een tot sacrament verheven rite hieruit) .

Dezen zijn volgens katholiek geloof door de Godmens zelf  ingesteld en de door Hem ingestelde  zichtbare elementen zijn wezenlijk en onveranderlijk , veel talrijker echter zijn de zichtbare elementen die uitvloeisels zijn en vormgeving (voor het grootste - maar niet wezenlijke deel - ook van de sacramenten), aangroeisels ook . Die zijn in principe voor  verandering vatbaar en zoals gezegd ze zijn vele en veel talrijker . De kardinalen kunnen morgen worden afgeschaft en zijn er pas een duizend jaar geloof ik . Met veel pijn heeft de kerk moeten verwerken dat de riten van de oude mis véél verder werden veranderd dan het Vaticaans Concilie ooit had bedoeld  en dat ze op de dag van vandaag nog praktisch nergens worden toegepast zoals volgens die latere regelingen moet .

De paus kan zijn zetel verplaatsen naar Bogota, zoals Petrus de zetel van Jerusalem heeft verplaatst eerst naar Antiochië in Syrië , later naar het roemrijke Alexandrië en pas daarna naar het (niet-eeuwige) Rome , niet opportuun misschien , maar in principe niet onmogelijk.  Je vindt waarschijnlijk álles onbegrijpelijke poppekast en machtsuitoefening over mensen en erger , maar het meeste waarover je ergert zal niet eens iets zijn dat behoort tot het wezen van de kerk , tot de dingen die Christus zelf heeft ingesteld . Als je je voorstelt hoe de apostelen de kerk hebbenbeleefd , zal je daar wel de onveranderlijke dingen in aantreffen : bestuur (zie handelingen) en gezag , aangenomen en uitgeoefend, mogelijkheid van kritiek op Petrus , mis voorafgegaan door agape, dus priesterschap , doop , ook van kinderen (hand.)

Anora op 22-02-2017 00:30

@crash bandicoot.

Dank je wel.

Je gaat door dingen heen en mooi dat God je het op het hart legde: je moet voor ze bidden. Want, zegen en je zult gezegend worden en wat een mooie manier is dat, tegen deze aanvallen waarvoor mensen ook gebruikt worden. God is oneindig wijs, alles voor ons bestwil en vaak als een win-win situatie.

Commentaar
Jouw naam/bijnaam
Website url
E-mail
Je Punt profiel
Hou mij op de hoogte
Ik wil op de hoogte gehouden worden
Dit is een verplicht veld